Høytrykk
Under høytrykk hører
tresnitt, tregravyr og linosnitt. En dypestet metallplate kan også trykkes som
høytrykk. Tresnitt har som tidligere nevnt en lengre historie i Østen enn i
Europa. Men den meget høye kvaliteten som vi kjenner på japanske tresnitt ble først
utviklet på 1700- tallet med et høydepunkt under Hokusai. I denne teknikken er
det forskjell i høydenivå på trykkplaten som utnyttes. Når man med eget verktøy
skjærer bort deler av bunnmaterialet og valser trykkfarge over det som står
tilbake – det vil si, det høyeste nivået. Så trykker dette mot et stykke papir,
vil avtrykket være høytrykk. Som oftest er dette bunnmateriale av tre, laminert
tre eller linoleum. Før fotomekaniske trykkprosesser overtok billedoverføring
til aviser, bøker og blad, ble illustrasjonene ofte laget i tresnitt, men i en
spesiell form for tresnitt som vi kaller xylografi, trestikk eller tregravyr.
I motsetning til vanlig
tresnitt, hvor langveden er skjære flaten, brukes endevedsplaten i xylografi.
Bildet kan utarbeides med større presisjon og detaljrikdom, og kan trykkes i et
nesten ubegrenset opplag. Verktøyet man bruker til vanlig tresnitt er som regel
treskjærerverktøy, mens til xylografi bruker man gravørstikler. Høytrykk kan
trykkes i trykkpresse, men det kan også gjøres for hånd med en spiseskje i stål
eller med et falseben.
Min
prosess
Jeg startet med å tegne skisser til linjene mine.
Dette skulle forestille en åker.
Videre brukte vi en linoplate og utskjærings verktøy
for å få resultatet over. Men før det brukte vi skissen, linoplaten og et
tegnebrett for å få tegningen over på linoplaten. På bildet over er også
himmelen skjært ut. Først trykket vi med himmel og senere skjæret vi ut
himmelen.
Vi brukte en valse til å påføre maling på
linoplaten. Deretter la vi platen på et ark og trykket det i valsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar